Thursday, March 4, 2010

Anak perempuan dan abahnya...

">

Kredit dan terima kasih saya yang tak terhingga kepada seorang sahabat baik yg sangat2 saya sayangi, cik Noor Atieqah Atan kerana memberikan link tersebut kepada saya saat diri kurang berperasa.

Hampir 24 tahun lalu, saya mula mengenali dan hari demi hari saya semakin kuat menyayangi lelaki itu. Bait2 katanya tidak pernah kedengaran kasar, tingkah perbuatannya tidak pernah menunjukkan keangkuhan, setiap butir bicara nasihatnya walaupun tidak kelihatan jelas ditujukan secara soreh utk anak2 perempuannya, tetapi pada diri saya yg sudah lama mengagumi beliau, itulah cara terbaik beliau berkata setuju dengan kebenaran dan menegah pada kebatilan. Sesuatu yang sangat saya kagumi tentang beliau adalah akan tahap kesabaran yang mampu beliau tunjukkan atas setiap masalah dan dugaan yang menimpa kehidupan beliau. Walaupun sakit, walaupun perit, senyuman dan gurauan beliau amat2 saya kagumi dan seringkali saya rindui. Kehidupan kadangkala saya lihat begitu tidak adil dan tidak menyebelahi beliau. Saya kadang2 rasa bahawa beliau yang bergelar "abah" itu terlalu banyak dilukai. Tapi, jawapan yang saya dgr dari abah saat diri sangat mahu dan ingin tahu atas dasar apa kekuatan abah itu, beliau menjawab (walaupun bukan secara soreh..abah sememangnya sangat perahsia), "abah sayang keluarga abah. Abah tak pernah minta apa2 atas balasan kasih sayang abah. Abah cuma mahu keluarga abah tersenyum bersama abah."

Dia lelaki terbaik dalam hidup saya. Dia lelaki yang sangat memahami dan menghormati orang2 sekelilingnya. Saya banyak belajar tentang "khabar kasih" ini daripada beliau...Terima kasih, abah...Dia sangat sabar dan tabah dgn ranjau kehidupan yang dituliskan untuknya. Abah saya tetap hebat di mata saya walaupun ada insan yang mula menilai abah saya pada sisi yg negatif...Katalah apa shj tentang abah saya, saya tetap sayang abah saya...Saya tetap mahu terus lihat abah saya ketawa,senyum, melawak dan rasa gembira seperti biasa...Melihat air mata lelakinya jatuh,itu benar2 telah membuatkan hati perempuan saya terusik dan sayu...Dia juga mahu dihormati dan disayangi...Itu saya pasti! Dan saya akan tetap sayang abah saya sampai ke akhirat..."I love you,abah".. (i wish i could say it out loud...T_T)

Terima kasih, abah kerana menyayangi saya dan yang lain2...emak saya sangat2 bertuah bersuamikan seorang lelaki yang sy panggil "abah" ini...

No comments: