Thursday, April 28, 2011

Nota hidup bujang

Hidup bujang memang serba simple serba serbi macam tak perlu kelam kabut nk fikir. Ahah. Skali imbas mmg kelihatan aku adalah bujang perempuan yg hidup mcm bujang lelaki. Not so particular in things of my own life.

Alhamdulillah. Rezeki aku sampai dgn cara yg tak aku sangka2. Walaupun memanglah pendapatan tak sebesar dan tak setaraf gaji kawan2 jurutera yg lain, tp aku tetap syukur dgn bahagian yg Tuhan beri pada aku. Setakat ini sekurang2nya aku tahu apa yg aku buat skrg adalah apa yg aku suka nk buat. Memang kdg2 fikir bidang kerja aku mmg tersasar lah dr apa yg dituntu ketika mengaji dulu tp apa ada hal kan... Rezeki Allah ada kat mana2. Sekurang2nya aku tahu at least aku kerja 830am-530pm, cuti melambak2 dan macam2 benefits terpampang depan masa. Yet, yes semua benefits tu tak terasa sgt as aku masih berstatus bujang. In future, inshaAllah dah terjamin dah.

Mengenang kembali gaya hidup bujang ni. Memang aku geleng kepala dan senyum kambing je la. Kalau laki aku tahu lah aku hidup, mcm ni kmpem die tak bg aku hidup bujang lama2! hahaha.bajet tak tahaaaannn! ;p

Mana taknya, cuba bayangkan ekh. Hari2 pergi kije, jam 7 dah kuar rumah. Kdg2 bersarapan kdg2 tak makan apa pun. Tp sbb rasa sarapan tu penting dah mmg wajib skrg aku kaut epal sebijik atlis buat alas perut da jadi pemangkin utk dating ngn dr tan kat opis! hahaha. tengahari tak pernah rajin nk keluar lunch. baik tido kat surau sbb kalau tak, kmpem mata rasa mcm kena pasang tongkat nk bg bukak smpi kul 530! hooo~

Balik kije, tungtang2. Tungting2. biasa dah azan magrb baru lah kaki mula menjejak anak2 tangga rumah sewa. Oh, makannya bila lagi? Takkan epal pg td je. Dah keluar kot pg2 tu kat opis! Huuu~ kalau rajin, belilah apa2 laukotw balik tu. kalau lebih sikit rajin, dptlah nasi panas n bilis telur goreng. Lebih rajin2 lagi, adalah kimchi yg mmg spesel simpan utk jgka pjg! Malas2 sgt mkn cereal n susu je lah! Adoi~ Patu kul 10 dah selamat berlayar.

Kerja2 rumah? hahaha. seminggu skali baru buat! Semuanya! Buat time sabtu yg hari tak kerja. tu pon kalau tak blk kmpg. lau tak, pospon lg seminggu nk buat. Basuh baju, jemur baju, lipat kain, kemas rumah, basuh tandas dan lap2 satu rumah dan melakukan segala jenis kerja2 pembersihan...all in one! Pastu melepek! hahaha

Geleng2 kepala. Tolong yuz. ni bukan gaya hidup sihat bila dah berkeluarga okkeh! anak2 tak lalu oh nk mkn bilis goreng telur ceplok hari2! laki tak sior eh tgk umah tunggang langgang seminggu tak terurus!ngaruk semua org satu rumah!

Hahahaha. ini cuma gaya hidup bujang yg seorang2. kalau ada kawan nk tema, takdelah mcm ni kot. tp biarlah. ini jalan yg aku pilih. aku tahu ini mmg kesannya. so live with it yuz at this particular moment. no big harm lah! Cuma doakanlah aku tak gila berborak dgn dinding hari kan dan tak mereng ajak lantai gelak sama2. huhu~ lonely is my friend but i am coping and use to it. kan org kata, "alah bisa tegal biasa!". ok. gelak2 eksyen kamen! =))

4 comments:

Sifrulmind said...

Semoga yuz cepat dapat teman bicara. X rela kot nnt de kawan yg masuk tanjung rambutan, sbb cakap ngn dinding, lampu, pintu, etc. Heu~~

FairuzMatori said...

hahaha.amin.amin. kalau mai kl, boleh teman saya berbualbicara! =)

LanunCantik~ said...

uuuuiiii!!!cane nk letak anak angkat nih!!!mcm tak sempat je nak jage bebi...hihihihi

FairuzMatori said...

erk!alamak terkantoi plak ngn mummy kepada bakal ank angkat. huk3~ *muka cuak*