Friday, September 3, 2010

Ini semua percubaan pertama saya

Ramadhan kali ini sememangnya penuh efektif..hahaha~saya yg memang pemalas yg amat telah dgn relahatinya dan rajin melakukan operasi menyempurnakan syawal 1431H..huuuu~tah bape jenis kuih saya berjaya buat dan ada beberapa percubaan mantap telah saya lakukan sepanjang tempoh itu...

Antaranya, roti jala pertama saya...hidangan yg dibuat utk dibawa ke surau memandang haritu tbe giliran abah utk "tajilan" di surau kat taman belakang nun..ni hasilnya...cicah kuah kari dgg...nyum3~ alhamdulillah, bergulung roti jala yg berjaya dibuat penuh gigih dgn abah habis akhirnya... (oops!yg terbarai tuh tebaran pertama saya...tebal dan besar..bile gulung, terbarai!)

Roti Jala...Kuah kari xsempat digambarkan
Pastu dengan gigihnya, saya terai la pulak buat tart krim bluberi...hahaha~penat, leceh...dah lah masa pembakaran pertama kantoi (terlebih kasih sayang plak membakarnya...sampai legam!huhu~) tp at last, alhamdulillah nmpk cantik juga hasilnya...lain kali leyh cuba lagi!!!ngeee~

Bluebery cream cheese tarts (yg xbrape jadik!)
Lantas, terlintas pula di fikiran saya untuk mencuba resepi kek lapis yg digembargemburkan sgt enak dan mahal itu..hahaha~ maka, dgn gigihnya saya cilok resepi kawan baik saya cik dilla yg busuk itu (cilok dgn izin yeh...hahaha) dan dengan gigih jugalah saya "menerai" resepi tersebut...sirius...leceh dan makan banyak masa!tapi bg saya yg beginner nih...saya rasa hasilnya memberangsangkan dan membanggakan!yuhuuu~

Kek Lapis India..Lapisan xbrapa cantik!
Hahaha~suka hati saya tgk kek nih walopun saya tahu susunan yg saya buat nih sgt la hampeh...berterabur..!!kihkihkih~ semalam, saya dengan gigihnya sekali lagi membuat kek buah lapis2 version jugak...disebabkan kena tinggal sorang2 kat rumah, degan bahan2 yg serba cukup, maka inilah hasilnya!!!

Kek Lapis buah...Perlu improvement!
weee...~nnt saya haplod die punye resepi yeh..lau rajinlah..hahaha~tp rasa best lah sbb percubaan saya menjadik...(walopun kek lapis buah nih agak terlebih manis lah...hahahaha~kantoi!) :p mari carik resepi kek lapis yg lain lak pasnih...wehuuuu~~~ eksaited! seb baik menjadik...lau x, kmpem saya da xkan sentuh oven dan tepung-menepung ni lagik!hahahaha =))

No comments: