Sunday, July 11, 2010

Saya dan manusia lainnya...~

Beberapa hari yg lalu, sahabat saya membuka perbincangan yg amat menarik utk difikirkan bersama...Sehingga ke hari ini, saya seringkali tersenyum dan tentu terfikir2 kembali akan isi perbincangan tersebut...Dan saya pasti ada kebenarannya dengan setiap butir perbincangan yg kami utarakan itu..Bukan bermaksud mahu menghina dan merendah2kan sesiapa...Ia sekadar menjadi satu bahan utk difikirkan bersama...~

Yang egois dan sentiasa berlagak tidak bersalah...

bila dibaca2 kembali, rasa macam tiada kelainan pun antara kedua2 jenis manusia ini kan?tp semuanya pasti terletak pd penjelasan dan bgmana egois dan berlagak tidak bersalah itu dimanipulasikan...hummm...manusia kan mcm2 ragam dan pembawaan kan?yang egois ini, saya tafsirkan(dlm konteks perbincangan kami) adalah mereka yg seringkali berhubungan dgn manusia lainnya tanpa ada rasa keperluan untuk melapik2 setiap inci tutur kata dan perbuatannya...aaahh,katanya dia seorang yg jujur dan lebih baik dia berterus terang dalam menyatakan sesuatu...hummm...benar, jujur itu baik dan digalakkan..apatah lagi dalam menegakkan kebenaran.Tapi jika yg patot dilapik itu pon dibelasah utk berlaku "jujur" sampai melukakan hati orang lain, apakah itu juga digalakkan..?uuhm, sng cerita beginilah..jika kite berborak dgn org yg lebih tua..setiap tutur perbualan perlulah dijaga kan...agar ada rasa hormat terhadap mereka...tp jika dgn org tua pun dibantai hark jeh..apatah lg dengan rakan sebaya...ooohh...org yg dibantai itu pun mahu "panas" juga...Yang lebih tidak baik lg, apabila dinasihati...yang dipulangkan adalah paku buah keras..sebab tak mahu berasa kalah dgn org yg menasihatinya...aih~ apakah itu?Bagi saya, dlm menangani (humm...menangani kah?ummm..men"handle" lah kot) this kind of ppl is juz you give them your silence...once you can get the red spot button, push as soon as possible.if they cant accept it, babai lah from me..huuu~ i juz can say it once...take it or leave it...kdg2 buang masa nk melayan org sebegini...yg ptg satu, when u have the chance to push the red button, do it wisely...dont make urself as what u dont want them to do...cuz u r nothing juz as the same as them...

inesen si lempon dan inesen yg dibuat2...aaahhh, ini juga jenis segelintir manusia yg perlu ada cara utk meng'handle'nya...hahaha~sy mengakui saya kdg2 adalah seorang yg agak lambat men"digest" sesuatu perkara...smpi ada sahabat2 saya kata sy punye ram standard 256mb.. (ooohh, mereka mmg kejam kerana berlaku terlalu jujur..hahaha~gurau jeh) sy bukan buat2 inesen..cuma sy mmg xdapat nk digest sesuatu apabila topik perbincgn itu bukan bidang sy ataupun sy sdg berfikir sesuatu yg lain dlm kotak pemikiran saya. i'll try to catch up till the stage that i can reach...selebihnya, sy hanya akan mampu tersenyum atau mengatakan..."xfahammm~"...entahlah, mgkin ada yg suke melihat sy sebegitu sbb boleh jadi bahan menyakat saya..tp mungkin ada juga yg mungkin marah sbb fikir saya "lembab sangat"! hahaha~ jd bg saya, jika sy pula yg terjumpa insan sebegini...sy cume mampu tersenyum shj dan jika mmg sy rapat dgnnya, bersiap sedia la utk menerima :sekehan manja" saya...sbb sy faham apa yg mereka rasakn...jika dah diulang berkali2, xfaham2 juga...babai je la...i'll change the topic...hahaha~sian aku nengokkan! :p yg dibuat2 tuh, faham2 je la...sesuatu mende yg dibuat2 dan buley mengundang kekurangsabaran...humm..~bersdialah menerima "cepukan x manja langsung dr saya"..hahaha~annoyying!

lantas saya terus berfikir lagi...saya dan manusia lainnya..memang byk persamaan dan banyak perbezaan juga...antara persamaan dan perbezaan itu pasti ada satu titik dan garisan yg menyambungkan kedua2nya yg menjadikan setiap manusia melengkapi antara satu sama lain...usah dibahaskan perbezaan yg ada dgn panjang lebar...tp carilah titik pernyambung yg menutup perbezaan itu...insyaAllah dalam diri setiap individu pasti akan terselit rasa menghormati dan menyayangi serta menghargai kehadiran masing2...

"hidup adalah sesuatu yg terindah..."

No comments: