Friday, July 23, 2010

Saya hampir menangis dan saya sangat takut...

Saya tak tahu apakah perasaan yg membelenggu saya sekarang ini...saya menelusuri laman maya berjaringan sosial...ahhhh, kamu2 tahu kan laman apa yg sy maksudkan?niat sy bukan utk mengata mana2 pihak...cume sy melihat semua ini dlm konteks diri saya....ooohhh...byk yg buley diambil pengajaran melalui laman maya ini...tp hari ini, penelusuran sy membuat sy hampir menangis dan saya sangat takut...

Mengapa?kerana sy gusar dan saya risau environment remaja sekarang...saya takot dan saya amat bimbang jika inilah yg tergambar, zaman kanak2 dan remaja anak2 saya bagaimana?saya membesar dalam suasana yg pd keremajaan saya, saya rase seperti mahu terbang jauh2...saya rasa seperti sangat2 terkurung dan terbelenggu...mak abah sy ada cara tersendiri mendidik kami...dan ada pada satu tahap, sy pernah merasakan kebencian sudah bertapak dalam diri sy dgn cara kehidupan itu...tp kedewasaan sy sekarang, alhamdulillah, mampu lagi rasanya utk memberi ruang sy berfikir bahawa kebelengguan itu amat sy perlukan...dan kebelengguan itulah yg membentuk diri sy skrg...walaupun tidaklah sesempurna jati diri seorang serikandi penegak bangsa yg masyhur, tp sy rse sy tahu kaki sy berpijak di bumi mana, dan kepala sy menjunjung langit mana....

Anak melayu..tp xsemestinya jiwanya ada Islam dan ada Tuhan yg memandu kehidupannya...aaahhh...series!sy bukanlah insan yg amat baik...tp kegusaran saya bertempat...melihat remaja zaman ini, mengapa sgt berbeza dgn zaman saya...?aaahhh...beza tahunnya bukan sejauh mana...tp mengapa begitu besar perbezaannya?kadang2 sy jadi malu...sumtimes i become fragile, brittle and in such way (teringat my lect yg suke gune this term...Dr Ataur Rahman...ngee..~) will be broken into pieces...dalam 20 ke 30 tahun mendatang, anak2 saya?apakah nasibnya?apakah harus kebelengguan sama yg berikan pd mereka??apakah kurungan yg sama perlu sy bina utk mereka??

Sy tidak mahu membenci skrg...sbb sy juga tak mahu dan tak suke dibenci atas apa yg sy pertahankan...jelas, remaja kini ada byk benda utk diperbetulkan..ada byk kisah yg perlu dijelaskan pd mereka...ada byk perkara perlu dibersihkan dan diperbaiki...oohh...adik2, anak2 semua....hati ini sgt sebak....hati ini rse seperti mahu pecah...benar, sy sgt gusar dan sgt takut...tp sy harus yakin bahawa Tuhan sentiasa bersama-sama saya...jika benar apa yg sy pertahankan selama ini, maka insyaAllah Tuhan akn membantu sy...amin ya rabb...~

Hati, sila bertabah...Air mata, sila bertahan...Hati dan air mata itu nntinya diperlukan utk melihat bhw Tuhan redha dgn hidupmu...~

No comments: