Tuesday, October 12, 2010

Tiada pernah sayang?

Ada janji sebelum bersatu...
Owh, ini mungkin kesan menonton drama bersiri korea...Ini cuma mainan emosi yg berjaya pengarah dan penerbit drama itu timbulkan di kalangan penontonnya...Tapi di sebalik mainan emosi yg mungkin cuma difikirkan dilebih-lebihkan, sedikit sebanyak telah membuatkan saya berfikir...

"Tak pernah sesaat pun saya sayang akan awak." Bagaimana rasanya apabila suami yg disayangi dan dihormati sepanjang tempoh perkahwinan yg sah dan sama-sama suka, tegar mengatakan itu setelah bertahun-tahun berkongsi hidup bersama?Kejam bukan?Saya tak menafikan bahawa benar, hati manusia berbolak balik akan perasaannya sendiri..Tapi tolonglah....Jadilah orang yg boleh menyenangkan orang lain dengan kata-kata kau...Mustahil dalam bertahun-tahun bahtera itu kau layari bersama, tak kan tiada sesaat pun rasa sayang kau utk wanita yg banyak berjasa dan berkorban utk kau?

Mana-mana perempuan pun yg waras dan logik akalnya pasti terguris dgn pernyataan itu. Yang berani dan kuat, akan mampu bangkit sama ada dengan perasaan benci yang meluap-luap dan dendam yg tinggi atau bangun berlari dengan rasa kemaafan yg tulus... Tapi yg lemah, yg rasa diri tak punya apa-apa selain suami "kejam" yg disayangi itu, yg rse diri sebatang kara, saban hari bergenang air mata mengenang nasib diri...Bagi saya, "kammon laaahhh...bangun!sedarlah...!lelaki itu bukan lagi layak menerima kasih sayang anda...banyak kekuatan yg boleh dikumpul...banyak benda yg boleh anda buat selain mengis dan mengenang diri yg dirasa malang..."

Tapi bila masa berlalu,janji itu ke mana?
Oohhh...mungkin ada yg tak setuju dgn pendapat saya...Mungkin mereka akan kata saya tidak faham bagaimana perasaan mereka kerana saya masih bujang...Saya masih belum pernah menerjah dunia rumahtangga...Jadi mereka akan berjegil mata dan meminta dengan keras, "You just stay on your site and shut up!You'll know when you are in!"

Ehem!Terima kasih kerana mengingatkan saya dengan cara itu tapi saya tetap kata maruah wanita itu tinggi...Tak kiralah kau jadi orang yg merampas kebahagiaan wanita lain itu atau kau adalah orang yg menjadi isteri lelaki yg "kejam" itu, kita sama-sama manusia yg dijadikan Tuhan dengan sebab dan tujuan...Apa yg kau bagi, itulah yg akan kau dapat balik...Tuhan itu Maha Adil dan Dia tak akan mensia-siakan hambaNya yang yakin akan kekuasaanNya...Yea, sabar itu perlu...Tapi pada satu tahap kau perlu bertindak, silalah jgn ragu-ragu sbb kau juga punya hak utk dihormati, disayangi dan dihargai..Tapi bukan oleh lelaki bernama suami yang "kejam" itu...InnaAllaha ma'ana... =)

2 comments:

LanunCantik~ said...

tinggalkan lelaki kejam tersebut~

FairuzMatori said...

uhuuu~tp ramai yg memilih utk tidak meninggalkan atau ditinggalkan kan...sbb plg besar, anak2...uhhmmm~dilema...dilema...