Friday, October 8, 2010

Ruang kesalahan untuk peluang bersyukur

Setuju tak jika dikatakan bahawa Tuhan memberi setiap hambaNya yg beriman satu ruang melakukan kesalahan dahulu supaya pada hari ini orang itu mampu memiliki peluang untuk tersenyum dan mungkin menangis kesyukuran?

Aaahh...usai solat isyak tadi, tiba-tiba saya tersenyum (tapi belum sampai tahap menangis kot lagi...~) kerana kesalahan yg sy pernah lakukan dahulu smpai bengkak-bengkak mata menyesal kenapa buat..kenapa berani-berani cuba, sampai kena sesuatu yg tak disangka refleksinya pada perbuatan saya itu, sampai rasa nk putus harap shj waktu itu...tapi malam tadi, saya senyum dan sy bersyukur kerana Tuhan bg sy ruang utk melakukan kesilapan itu...bukan berbangga kerana salah..Bukan berbangga kerana saya tahu itu berdosa, tp sy sgt bersyukur natijah dan hikmah khilafnya saya dan terburu-burunya saya ketika itu, telah pun Tuhan sikit-sikit singkap di depan mata saya...

Memang diakui, dalam menjalani kehidupan yg panjang dan banyak dugaan ini, manusia seringkali didepankan dengan pilihan yg banyak dan bukan senang untuk dipilih...nama sahaja pilihan, tp ada org sampai nk meletup dada, sampai nk pecah kepala otak, sampai keruk-keruk hati sebab punyalah payah nk buat satu pilihan yg solid...Tapi satu shj yg saya yakin, apabila suatu pilihan itu ada Tuhan di antaranya, InsyaAllah natijah pemilihannya sangat manis...Kadang2 mmg lambat nk nmpk kesannya, tapi percayalah Tuhan itu Maha Adil dan DIA sangat Maha Mengetahui akan keperluan hamba-hambaNya...Ingat ya, keperluan bukan keinginan dan kemahuan...!

Saya teringat (akan apa yg dikatakan falsafah) seorang sahabat baik sy...Katanya;

"Bersukaria, bergurau senda...Berdukacita, bertawaduka...Ini perjalanan hidup...Harus terus melangkah dengan gagah...Harus senyum walau berduka. Akan tiba suatu masa, ini semua akan berakhir jua...~ (akan menangiskah apabila gembira?mungkin~)"

Signifikan kan?Dan apa yg sy lalui hari ini, membuatkan sy mempersetujui kata-kata sahabat saya itu... Kaki harus terus melangkah...Suatu masa, apabila kita menoleh ke belakang sejenak... Melihat jejak yg telah kita tinggalkan, saat itu kita tahu Allah sangat sayangkan kita...Dan saat itu kita mampu tersenyum dan mungkin menangis kegembiraan dan bersyukur...Subhanallah...~

I smile through my hard work...
Hahaha...suka ini gambar....saya pinjam dengan bantuan en GoogleImage dr web ini...

No comments: