Wednesday, March 31, 2010

Apakah yang ingin dikhabarkan Tuhan pd kita semua?

Kebelakangan ini, kalau tengok akhbar-akhbar rasmi negara, pasti akan ada banyak kes-kes yang dipaparkan berkisar tentang pembuangan bayi..Terasa nak pecah perut, bergelodak usah cakap lah...Beberapa hari yang lepas, ada kes bayi yang dibuang sampai digonggong anjing...Kebetulan menelek akhbar ketika itu, saya sedang mengunyah makanan...Aaahhh...Faham-faham saja lah apa perasaan itu bila lihat imej yang memperlihatkan sebahagian anggota bayi itu telah 'selamat dibawa lari' anjing tersebut... Bukan niat mahu menghinakan bayi tersebut...ternyata arwah tak pernah bersalah..Dia lahir ke dunia tanpa sempat dia mengenali siapa insan yang mengandungkannya..Insan yang sepatutnya mulia dan tinggi martabatnya..Tapi apa yang berlaku? Sampai begini akhirnya kisah singkat hidup bayi itu...Pagi ini sedang saya membelek akhbar secara atas talian, ada lagi kes bayi yang terpaksa melalui kisah sedihnya..Kali ini janin berusia 4 bulan (lebih kurang) ditemui dalam balang gula-gula!! Apakah?? Imej Paparannya?sila klik sini.. Apa jua pun niat dan tujuan pelaku kejam ini, saya tak rasa perlakuannya boleh diterima. Ini bukanlah niat mahu menghukum awal akan perilaku manusia tersebut..Tapi fikirkanlah ya.. Sedang si ibu kucing pun tahu nak selamatkan anak-anak yang lahirnya dalam satu-satu masa mahu cecah 5 ekor..Inikan pula seorang manusia yg lazimnya hanya melahirkan seorang anak...Naluri keibuan itu ke mana? Ya Tuhan....Apakah yang mahu dikhabarkan pada kami sekalian manusia ini, Tuhan.....?

Dua hari yang lepas, sahabat-sahabat jihad di Moscow mengkhabarkan ada berlaku letupan dari pengebom berani mati di stesen keretapi di sana. Hampir 40 orang terbunuh dan beberapa lagi cedera. Melihat gambar dari akhbar tempatan ekoran kejadian itu, saya dapat merasakan dan membayangkan bahawa betapa kacau bilaunya keadaan di sana ketika itu. apa yang menarik perhatian saya sekarang ini, natijah slpas kejadian itu, kebanyakan wanita Muslim di sana sedang diancam dan berada dalam kebimbangan kerana dipercayai pengebom berani mati itu adalah dua orang wanita Muslim. Prejudis terhadap wanita bertudung semakin menjadi-jadi di sana. Pelajar-pelajar perubatan di sana ada yang bercerita, ketika di dalam tren dan berjaya mendapat tempat kosong untuk diduduki, seorang wanita yang asalnya telah duduk di sebelahnya terus angkat punggung. Yaa... Saya tak salahkan wanita tersebut... Isu itu masih panas dan sikap sebegitu pasti akan timbul secara automatik. Mereka juga merisaukan keselamatan mereka. Benar, pelajar perempuan tersebut juga terkilan dengan reaksi makcik tersebut kerana merasakan akibat setitik nila, abis semua susu sebelanga sudah dirosakkan... Sekali lagi dunia Islam diancam kesuciannya... Sekali lagi prejudis terhadap Muslimin Muslimat seluruh dunia dipaksa untuk wujud dalam diri setiap manusia di muka bumi ini. Dan sekali lagi, kewajipan bertudung dan menutup aurat dinilai tanpa kefahaman yang sebenar akan kewajipannya...Apakah yang ingin Tuhan khabarkan pada kita semua? Bukalah minda dan tanyalah iman kalian semua... Buat sahabat-sahabat di Moscow yang berjihad di jalan Allah dalam usaha menuntut ilmu, bersabarlah kalian dan jagalah diri baik-baik. Mudah-mudahan isu ini cepat selesai dan tiada lagi kebimbangan itu membelenggu diri kalian...InsyaAllah, amin...

"Dunia semakin banyak isunya...Apakah yang Tuhan ingin sampaikan pada kita semua? Ya Allah, bantulah hamba-hambaMu mempertahankan keimanan ini ya Tuhan..."

No comments: