Tuesday, March 9, 2010

International Women's Day

Selepas hampir 24 tahun dilahirkan sebagai seorang berjantina perempuan dan telah datang beberapa menjak dan ketikanya diri diperlukan utk bersifat lebih kewanitaan (lebih dewasa, bicara ringkasnya), baru semalam saya mengetahui bahawa setiap 8hb Mac setiap tahun, dunia sebenarnya telah menyambut Hari Wanita Sedunia sejak dari tahun 1901. Dan menariknya, terdapat beberapa negara yang memberikan cuti umum pada 8Mac setiap tahun bagi menyambut hari yang dikatakan istimewa ini.

Dan pada hari semalam sedang diri baru mengetahui akan wujudnya hari istimewa utk wanita ini, saya menyaksikan satu peristiwa yang saya lihat di mana wanita masih lagi diperlakukan sebagai golongan yang lemah dan bisa ditindas. Mungkin penghakiman saya agak tidak adil bagi lelaki tersebut tanpa mengetahui sebab musabab pertengkaran dan kekasaran yang berlaku semalam. Tp apa yang saya dapat hubungkaitkan di sini, dalam semangat-semangat sambutan hari istimewa itu, masih ada segelintir manusia yang mempunyai mentaliti yang mungkin kurang melihat kemampuan wanita utk bergerak lebih jauh. Bukankah itu juga satu bentuk ketidakadilan utk seorang wanita?Secara peribadi, saya tidak meminta wanita diagung-agungkan tanpa kepangkalan dan kesebaban yang munasabah. Tapi cukuplah mereka dihormati dan hatinya dijaga tnpa disakiti. Islam sendiri meletakkan wanita pada satu kedudukan yang tinggi dan sepatutnya. Maka sebagai Muslim yang yakin akan kebenaran imannya, maka saya rasa mereka juga perlu menzahirkan apa yang Islam sarankan itu.

Pernah seorang teman mengeluarkan satu kenyataan kepada saya: "Women are too precious, too special and they are also priceless. But, most of them do not know how to keep them in that position." jika dipandang pada sudut yang emosi, tentu sahaja sebagai perempuan, kenyataan ini pasti menyakitkan hati seolah-olah teman saya itu mahu menyatakan perempuan tak tahu menjaga keistimewaan yang wujud dlm diri wanita. Tp bila dipandang pada sudut positif, dia sebenarnya mahu menyatakan bahawa jalan menjaga keistimewaan itu sgt payah tp ia bukanlah mustahil..Jika seorang perempuan mampu melaksanakan, maka jelaslah dia lebih istimewa daripada yang biasanya... Maruah...ya, maruah...Itu yang membezakan perempuan yang terbaik dengan yang lainnya...Bagaimana menjaganya? Tepuklah dada, tanyalah iman... :)

Selamat Hari Wanita untuk semua...Positifnya, hari seperti ini baik utk mengingatkan semua pihak akn kewujudan dan keistimewaan wanita seantero dunia... Tp sebaiknya penghormatan dan penghargaan untuk seorang wanita sepatutnya diberikan setiap masa kerana percayalah, "If a women gets those respect and appreciation as it suppose to be, she'll give u all it takes to make u smile and live..." 

No comments: